Over ja-zeggers en nee-zeggers

(juni 2013)

Als student heb ik toneel gespeeld in twee ‘leerstukken’ van Bertolt Brecht: der Ja-sager/Nein-sager. Dat was een grondig onderzoek naar de waarde van loyaliteit, traditie en de noodzaak altijd te blijven denken bij wat je doet. Op de echte werkvloer kom je deze prangende kwestie in een wat gebruikelijker gedaante tegen. Ik houd het even bij díe ervaring.
anders sturen
De ja-zeggers op de werkvloer zijn mensen die anderen niet willen teleurstellen. Het voelt ook lekker om ‘ja’ te zeggen, je geeft iemand iets, je bevestigt een goede relatie. Wel kan het moeilijk zijn de belofte, die in dat ‘ja’ ligt besloten, altijd waar te maken. Als je teveel ja’s hebt uitgedeeld moet je er mee rekenen dat je sommige mensen moet teleurstellen. Dat voelt dan weer níet zo lekker. Je stelt je zelf teleur en zet zo de werkrelatie onder druk.

Beredeneerd ja zeggen is een kunst. En heel erg belangrijk voor degene die vraagt en degene die ja zegt. Samen moet je nagaan of de vraag wel redelijk is, of de ‘ja’ wel kan worden waargemaakt. Juíst degene die vraagt heeft daarbij een bijzonder belang!

De nee-zeggers op de werkvloer zijn mensen in de verdediging. Het is vervelend om nee te zeggen, zeker als je het even allemaal niet kan overzien, als het te druk is, te veel, te ingewikkeld. Soms wil je ook ‘nee’ zeggen als je denkt dat het geen goed plan is om te doen wat je wordt gevraagd; maar ook dat is ingewikkeld om hardop zeggen, want is dat nou wel goed voor de werkrelatie? Dus je probeert het met een slim nee-tje af te wimpelen

Ook beredeneerd nee zeggen is een kunst. Ook een ‘nee’ gaat over een gezamenlijk belang. Is het wel een goed idee waarvoor je medewerking vraagt, of is de werkdruk misschien te hoog? Juíst degene die vraagt heeft belang bij een beredeneerd nee.

We hebben het dus niet over conformisten, meelopers en omhoogkruipers (die andere ja-zeggers); ook niet over eigenwijze types of mensen die er de kantjes van aflopen (die andere nee-zeggers). We hebben het over prima collega’s en dingen die soms niet zo goed lopen. Bij management moet je die nuance aandurven.

JA en NEE gaan over het maken van afspraken. In afspraken heb je allebei een belang, beiden willen dat het gebeurt, beiden moeten er wat voor doen. Beredeneerd een afspraak maken (ja zeggen) is een kunde. Beredeneerd afzien van een afspraak (nee zeggen) misschien nog wel meer.
In een open, professionele en veilige organisatie moet dat allemaal goed komen.

Advertenties

One thought on “Over ja-zeggers en nee-zeggers

  1. Pingback: Stakeholdersanalyse: Stappenplan voor effectieve stakeholderanalyse

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s