4 uitdagingen voor de binnenstad

(december 2012)

We zijn al met al rijk, maar besteden een deel van die miljarden via internet. Is dat de dood in de pot voor de binnensteden? Er wordt veel gesomberd, vaak in de taal van ouwerwetse vastgoedjongens. Waar is de creativiteit? Ik tel 4 uitdagingen: voor retailers, beleggers, ontwerpers en gemeenten.

Algemeen 042Het blijft leuk de binnenstad in te gaan. We willen meters maken (veel straten), en we willen etalages zien (heel veel). Funshoppen, dwalen, nietsnutten: díe vraag blijft. De platte vierkante meters op de straat, en de strekkende meters etalage blijven gelijk. Er is wél een probleem: de vierkante meters áchter de etalages. Megagrote, diepe winkels: hoeft niet meer. De binnenstad is straks niet een plek waar je vooral middelgrote winkeldozen van 400 tot 1500m2 in stapt. Dat zijn die duur verhuurde meters van de beleggers, dat is die binnenstad van vroeger waar je als bezoeker van terugkwam met tassen vol. Daar hebben wij geen zin meer in.
Hoe willen we het dan wél hebben?
Achter de etalage willen we nog hoogstens 12-15 m1 diep – en zelf dat is soms te veel. We willen een show up van mooie artikelen, we willen even passen en een macchiato drinken. Andere winkels dus, meer verlokking, ruimte voor ontmoeting, lekker wat tegendraadse traagheid.
Je verkoopt meer diensten dan goederen.
Laat ik het concreter maken. In de Zalandowinkel van 300 m2 kan je ff die schoenen voelen (en thuis laten brengen) én je kan er naar de kapper. M&S heeft zich terug getrokken op 200 m2 maar schenkt kunstige koffie en bezorgt je kleding thuis. Ikzelf combineer op 100 m2 een kleine galerie met wat daghoreca en spullen voor op tafel, en er zijn twee winkels met een eigen keuze aan kleding – van lokale ontwerpers. Vlak daarnaast een mini-wandelwinkel (40m2) met schitterend GPS-aanbod én een paar kant&klaar vakanties naar nicheplekken. Daarnaast, in een oude hut van 900 m2, een overdekte markt met elke dag deels andere kramen. Een speciaal hoekje voor Repair Café.

(1) Voor de retail is dat een ander verdienmodel.
De flagstore verdient niet zélf geld, maar is nodig om bestellingen op internet op niveau te houden. Nieuwe mixen van showmodellen, stofje voelen, snufje horeca en wat tips en adviezen. De klanten houden ‘hun’ binnenstad met alle verlokking. En de spullen worden bezorgd in de bezorg/afhaalkluis bij de supermarkt om de hoek.
De consumenten willen af van die internetcowboys. Zie de chaos in december maar. En reken maar dat de spullen van webwinkels duurder worden, met al die logistiek en administratie:.
Alleen de goede retailers en internetbedrijven blijven over.

(2) De beleggers hebben ook een vraagstuk.
Het aantal etalages blijft gelijk, maar veel van de vierkante meters daarachter zijn uit een oogpunt van retail niets meer waard. Geen markt. En hoe om te gaan met de voorste meters? Brengen die meer op per m2 dan nu, of minder? Het zou wel eens kunnen zijn dat je niet meer dat rustige verloop van huurprijzen ziet, van double A naar aanloopstraat. Misschien floreert de haute couture wel vooral als twee pandjes verderop goedkoop gehuisveste beginners zitten. Verschillende huurniveaus, pal naast elkaar.
En oh ja, die achterste meters. Vroeger overdekten we de tuinen en de binnenplaatsen, en betrokken alles – inclusief de achterhuizen – bij die mega grote en super diepe winkels. Wat doen we met die meters?

(3) De ontwerpers hebben mét de beleggers een geweldige uitdaging.
Kap die winkel af op pakweg 12-15 m1 diep, en creëer een stil en groen woonmilieu op de binnenterreinen. Dat gaat niet met honderden woningen tegelijk, maar tjonge, ik zie hele leuke plekken ontstaan – stedelijke plekken, stil en groen, hofjes. Markt!

(4) En de gemeente dan?
Blijf bescheiden. Verwacht niet al te veel van regels & voorschriften & eisen; ga je niet te buiten aan duwen en trekken aan dode paarden en voorbeeldplannen die niet van de grond komen. Leer loslaten. Geef ruimte aan initiatieven van ondernemers, aan ondernemende burgers en aan spannende beleggers. Dáár zal je het van moeten hebben.

(eerder gepost op linkedin sites Ruimtevolk en Economie&Ruimte)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s