Uitdaging zat voor retailers

(september 2013)

Algemeen 042Retail zit in een transformatiefase – en dat is iets anders dan een crisis. Mensen blijven spullen, eten en diensten nodig hebben; mensen blijven het leuk vinden om de stad in te gaan; ondernemers blijven zoeken hoe ze hier een passend aanbod op kunnen organiseren. Van beleving en identiteit via diversiteit en service naar scherp op kosten&kwaliteit.

De noodklok mag weg, er is werk aan en in de winkel.

Een greep uit wat ik heb gezien, gelezen, gehoord of verzonnen.

1.
Lage huren moeten je als belegger niet overkómen, je kan er ook voor kíezen – ook in breed opgezet beleggersbezit. Lokale kledingontwerpers (lagere huren) zijn prima buren voor Kemperman en Purdey (hogere huren).

2.
Winkels kunnen elkaar versterken weten we > maar het kan met véél meer verbeeldingskracht – ook in breed opgezet beleggersbezit. Een Coolblue-winkel tussen een specialist in Loewe-spullen en een audiofreak.

3.
Doe méér dingen in 1 zaak. Niet alleen die grote boek/muziekwinkel met loungeplek plus oefenpiano. Ook de kleine servieswinkel, met 100 olijfoliën, mini-daghoreca, internetservice, ontbijt aan huis plus picknickmanden.

4.
Gezien in Frankrijk: de kruideniers zijn terug in de stad, met winkels van 600-800 m2. Blijft handig voor shoppers en bewoners. Graag in combinatie met een megatraiteur-met-’gewone’-maaltijden?

5.
Hou de kosten laag. Kleine winkel, specifiek assortiment, geen of weinig personeel, 40 uur open, persoonlijke branding.

6.
Ga voor service en personal touch, niet voor lage prijzen. Een tip voor fysieke winkels – én internetwinkels. Opvallend: de sterke internetmerken winnen het niet op prijs, maar op kwaliteit+betrouwbaarheid+prijs+service+branding.

7.
Grote ruimte, goedkope meters, midden in de stad: kapper, flexwerkplekken, mini-traiteur, nagelstudio, 3 vergaderzaaltjes, horeca, wisselende bio-kraam, repair-hoek, kindergarten voor 8 kids, strijkservice, wandelwinkel, 100 minerale waters, cadeaushop, huiswerkhulp, alles 80 uur open. Welk klein collectief wil dit gaan runnen?!

8.
Kies voor je winkel een thema of imago. Afrika, Waddenzee, Eerlijk, Mediterranee, Aarde, New Foundland, Blauwe Hemel, Thailand, Trust, Patagonië. Combineer binnen dat thema met kleding, eten, spullen, reizen, kunst, projecten, cursussen. En vergeet niet te multichannelen.

9.
Gewoon durven. Toch een trend de laatste tijd, winkels van mensen die géén traditie hebben in de retail. Al dan niet door de nood geboren, niet teveel plannen en modellen, kosten laag houden en durven. Zitten veel vernieuwers tussen; benieuwd hoe hún business gaat.

10.
Service-economie. Oh zo laag ontwikkeld in Nederland. Waarom niet in/vanuit het winkelcentrum? Maak het breed, verzin een ticket, nodig uit, geef maatwerk, kom thuis, maak het niet medisch, stap de 21e eeuw in. Verzin een naam: Makkelijk; Voor jou; In between.

Deze dagen een rondje gemaakt langs Deventer, Zutphen en Arnhem. Ja, er wás leegstand, meer dan je zou willen. Maar er waren ook veel mensen, veel kleine veranderingen, meer dynamiek dan zou passen bij het woord ‘crisis’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s